torstai 23. tammikuuta 2014

Katsaus tuoreiden pienpanimoiden alkutaipaleeseen - Pyynikin Käsityöläispanimo


Pyynikin satoa...
(kuva: Pyynikin Käsityöläispanimo)
Viimeinen vuosi on ollut olutharrastajan näkökulmasta kutkuttavaa aikaa, sillä maamme pienpanimoskenessä on tapahtunut aika paljonkin. Uusia panimoita on perustettu hyvällä tahdilla eikä tuo kehitys juuri hiipumisen merkkejä näytä. Otinkin nyt tarkasteluun kaksi melko tuoretta toimijaa, joilla on ikää suunnilleen saman verran. Lähestyin viime keväänä valmistuslupansa leimannutta, Tampereella toimivaa Pyynikin Käsityöläispanimoa sekä hieman myöhemmin oluitaan ulos saanutta Jyväskylän Hiisi-panimoa sähköisellä kirjeellä. Tarkoitukseni oli hieman kartoittaa, että miltä meno kentällä näyttää näiden suhteellisen uusien toimijoiden silmin. Kuinka toiminta on lähtenyt käyntiin ja millä mielin alkaneeseen vuoteen lähdetään? 

Otetaan käsittelyyn ensimmäisenä manselaiset, joidenka toimintaa seuranneena koko ajatus kysymysten lähettämiseen syntyi. Omistan panimosta yhden osakkeen, joten pääsen myös seuraamaan osakkaiden ajatusten virtaa, ideointia sekä panimon osakkaille suunnattua informaatiota. Meininki on vaikuttanut tuota kanavaa tarkasteltuna varsin sähäkältä ja kysyntää tuotteille tuntuu riittävän – onhan panimon oluet itsellenikin hyvin maistuneet. Mutta mitä asiasta tuumivat itse panimolaiset, vastuun kantajat ja viralliset toimijat? Pitääkö Olutkellarin tuntemukset paikkansa, vai onko Pyynikin Tuomas Perellä asiaan korjattavaa? Katsotaan mitä Tuomas minulle vastaili:



1. Panimon toiminta on vielä suhteellisen nuorta, mutta millaisen vastaanoton koette saaneenne kuluttajien keskuudessa?

"Se mitä voi oluen myynnistä ja palautteesta päätellä niin vastaanotto on ollut erinomainen."

2. Joko panimon toiminta on hakenut pääuomansa vai ollaanko vielä joiltain osin murrosvaiheessa?

"Kyllä tässä ei tiedä kukaan mihin tämä touhu menee. Voi olla että joudutaan luopumaan avokäymisistä. Voi olla että suurennetaan laitteistoa. Voi olla että Carlsberkki ostaa meidän =)"

3. Entä kuinka hyvin todellisuus on vastannut etukäteen mielessä ollutta kuvaa oman panimon pyörittämisestä - onko matkaan tullut odottamattomia yllätyksiä suuntaan tai toiseen?

"Kauhee kiire ollut koko ajan. Ei ole kerinnyt miettiin sen suurempia. Luultiin että homma lähtis käyntiin paljon lepposammin ja rauhaisammin mutta alko aikas lailla heti täysillä."

4. Onko alkuperäisiä suunnitelmia jouduttu muuttamaan matkan aikana?

"Kyllä on. Koko ajan kamppaillaan kapasiteetin kasvutarpeen kanssa."

5. Missä koette onnistuneenne mielestänne erityisen hyvin?

"Brändi on ainakin paikallistasolla mennyt eteenpäin. Muutama hyvä olutkin on saatu hinkattua."

6. Onko toiminnassanne jo jokin erityispiirre, josta haluatte tulla erityisesti tunnetuksi?

"Kokeileva toiminta. Yhteisöllisyys."

7. Onko jokin tuote noussut muita selkeämmäksi "kansan suosikiksi" nykyvalikoimasta?

"Tällä hetkellä painetaan pirusti Ruby Jazz Alea."

8. Millaisin mielin ja suunnitelmin lähdette alkeneeseen vuoteen?

"Hyvillä. Ollaan saatu labra toimimaan, investointeja tehdään, yritetään selkeyttää toimintoja kun 2013 vuonna  ei kerinnyt..."

9. Sitten vielä se perinteinen kysymys: mitä janoisen kuluttajan on lupa odottaa lähitulevaisuudessa? Onko luvassa jotain erityistä, mistä haluaisitte paljastaa jotain?

"Isommat vehkeet ja tilat olisivat hakusessa ja tuotteita pirusti lisää."

10. Ja lopuksi hieman irrallisena asiana minua kiinnostaisi tuotteiden yleinen levikki, eli kuinka paljon tuotannosta todellisuudessa menee Pirkanmaan ulkopuolelle ja mitkä ovat pääkohteet, jonne sitä viedään? Onko levikkiä tarkoitus lähiaikoina laajentaa vai hupenevatko oluet sitä mukaa kuin valmistuvat jo nykyisiin kohteisiin?

"Tällä hetkellä ollaan saavutettu se asiakasmäärä mitä pystytään hoitamaan. Laajentuminen vaatii tuotannon lisäämistä mikä on tapissa. Paljon myydään Pirkanmaalla. Asiakkaina meillä on myös tukkuja joiden kautta oluemme leviävät ympäri Suomen. Pk-seudulle on myös muutamaan paikkaan omavientiäkin. 2013 tehtiin 130 keittoa puolessa vuodessa mikä on ihan älytön määrä. Todennäköisesti helmikuussa tilaamme isommat pannut ja saamme ne touko-kesäkuulle, tätä ennen yritämme työvuorojärjestelyillä saada aikaiseksi jonkinlaisen tuotannon kasvun jotta saamme lisättyä asiakaskuntaa jonkin verran."

Eli Tampereella porskutetaan eteenpäin hyvillä mielin. Tuotantokapasiteetti toimii äärirajoillaan eikä ravintoketjun ulottaminen laajemmalle onnistu ilman lisäpanostuksia volyymiin. Oluet ovat saaneet hyvän vastaanoton ihmisten keskuudessa, mikä näkyy jo menekissäkin. Laajentuminen on siis tavoitteena ja sitä myötä entistä laajemman asiakaskunnan palveleminen. Kiirettä ilmeisesti pitää, mutta sehän on nyky-Suomessa pelkästään positiivinen merkki! Kaikkea hyvää jatkoon, hyvältähän tuo kieltämättä kuulostaa!

Ruby Jazz Ale näyttää maistuvan kansalle
-
ja miksipäs ei maistuisi?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti