perjantai 24. tammikuuta 2014

Katsaus tuoreiden pienpanimoiden alkutaipaleeseen - Panimo Hiisi

Hiisin vuoro raottaa sanaista arkkuaan!
(kuva: Panimoyhtiö Hiisi)
Kuten jo aiemmin kävi ilmi, lähestyin kahta varsin nuorta kotimaista pienpanimoa yleisen fiiliksen kartoittamiseksi. Tamperelainen Pyynikin Käsityöläispanimo antoikin jo omat vastauksensa kysymyksiini, joten nyt on paikallisen Hiisi-panimon vuoro raottaa sisäisen sipulinsa tuntemuksia panimon alkutaipaleesta. Sinällään ajankohta tarkastelulla on mitä parhain, sillä siitä alkaa olemaan kutakuinkin tasan vuosi aikaa, kun ensimmäistä kertaa hiisiläisten kanssa panimosta istuttiin alas keskustelemaan. Tuolloin keskustelu pyöri panimon perustamisen ja sen suunnittelun ympärillä, mutta nyt luomisen tuska jo hyvän aikaa ollut konkreettsita oluen valmistusta. Millaisin fiiliksin Palokan Heinämäessä on oluita taiottu ja miltä lähitulevaisuus sen pohjalta näyttää?

Hiisihän on itselleni se eniten seuratuin pienpanimo, johtuen jo pitkälti sen läheisestä sijainnista. Oluet ovat maistuvia, markkinointi toimivaa ja yhteistyö toimii mainiosti useampaankin suuntaan. Tuttuja ja tuntemattomiakin jututtaneena olen tullut siihen tulokseen, että paikallispanimon läsnäololle ja tuotteille on todellista kysyntää. Eritoten paikallisoluet (Palokka ja Lutakko) tuntuvat olevan monen huulilla, mutta myös muu tuotanto on uskolliset seuraajansa saanut. Kiira tuntuu muuten olevan varsin monen ei ehkä niin paljon olutmaailmaa kahlanneen uusi suosikki, mutta kerää kehuja myös paatuneimmiltakin olutparroilta - Rakki taasen helpottaa usean janoisen humalahampaan kolotusta. Mutta kaikki tämä on vain allekirjoittaneen kenttätutkimuksen tulosta, miltä todellisuus näyttää Hiisi-panimon Mika Silajärven silmin?

1. Panimon toiminta on vielä suhteellisen nuorta, mutta millaisen vastaanoton koette saaneenne kuluttajien keskuudessa?

"Aavisteltua parempi vastaanotto on löynyt kaikki ällikällä. Oman kylän olut on kova juttu jyväskyläläisille. Ne vähät mitä jyväskylän ulkopuolelle ollaan saatu irrotettua, niin nekin ovat saaneet erittäin suopean vastaanoton."

2. Joko panimon toiminta on hakenut pääuomansa vai ollaanko vielä joiltain osin murrosvaiheessa?

"Pääpiireittäin kyllä, mutta koko ajan rakennetaan ja säädetään lisää."

3. Entä kuinka hyvin todellisuus on vastannut etukäteen mielessä ollutta kuvaa oman panimon pyörittämisestä - onko matkaan tullut odottamattomia yllätyksiä suuntaan tai toiseen?

"Varsinaisia yllätyksiä ei sinänsä. Mutta opettelua sitäkin enemmän. Se on tietysti näkynyt aikatauluissa."

4. Onko alkuperäisiä suunnitelmia jouduttu muuttamaan matkan aikana? 

"Joka päivä. :)"

5. Missä koette onnistuneenne mielestänne erityisen hyvin?

"Olemme saaneet tehtyä lähes kaikki oluet, mitä olemme suunnitelleet. Eli toisin sanoen siinä, että olemme pystyneet pitämään kiinni periaatteestamme tehdä suurta määrää erilaisia tuotteita."

Paikallisolut maistuu jyväskyläläisille!
6. Onko toiminnassanne jo jokin erityispiirre, josta haluatte tulla erityisesti tunnetuksi?

"Hullusta kokeilunhalusta ja yllättävistä oluista."

7. Onko jokin tuote noussut muita selkeämmäksi "kansan suosikiksi" nykyvalikoimasta?

"Eipä ole vielä ehtinyt, kun emme vieläkään pysty pitämään hyllyjä täysinä. Toisaalta Lutakko IPA tuntuu olevan varsinkin keskutalaisten mieleen."

8. Millaisin mielin ja suunnitelmin lähdette alkeneeseen vuoteen?

"Mäskimelat tanassa käymme kohti kapasiteetin tuplaamista tulevan vuoden aikana. ;)"

Laajenemistarpeita on myös Jyväskylässä!
(kuva: Mikko Mäkelä / Hiisi)
9. Sitten vielä se perinteinen kysymys: mitä janoisen kuluttajan on lupa odottaa lähitulevaisuudessa? Onko luvassa jotain erityistä, mistä haluaisitte paljastaa jotain?

"Parempaa saatavuutta oluillemme. Mutta myös uusia tuotteita on tulossa edelleen roppakaupalla. Ensin ravintolapuolelle ja kevättä kohti mentäessä myös ruokakauppojen hyllyillä alkaa tapahtumaan enemmän."

Lopuksi kysyin vielä tuotteiden levikistä tällä hetkellä. Sain Mikalta seuraavanlaisen vastauksen:

"Kuten jo tuossa aikaisemmin totesin, on meillä ollut ongelmia saada tavara riittämään täällä Jyväskylässä. Siitä syystä emme ole lähteneet erityisemmin myymään tuotteitamme muihin kaupunkeihin.

Tampereelle, Turkuun, Raumalle ja Helsinkiin olemme toimittaneet satunnaisia laatikoita/kegejä, jos niitä on tilattu ja riittänyt. Näiden lisäksi olemme tehneet muutamalle K-kauppiaalle omia oluita, mm. Joutsa, Siilinjärvi ja Imatra.

Suunnitelmissa on kyllä lähteä viemään oluita myös muuallekin Suomeen. Mutta koemme, että kotikenttä on ensin oltava hanskassa. Jos asiat järjestyvät, niin keväällä viimeistään on mahdollisuus rynniä muihinkin kaupunkeihin."

Pyynikin tavoin myös Jyväskylässä myydään kovan kysynnän vuoksi "ei-oota". Tuotantokapasiteetin nostaminen onkin tavoitteena myös hiisiläisillä, jotta kysyntään on mahdollista vastata nykyistä paremmin. Erittäin positiivisenä asiana koen kaupunkilaisten innon paikallista panimoa kohtaan - oman kylän olut siis maistuu paremmin kuin hyvin jyväskyläläisille! Pienpanimot tekevät arvokasta työtä olut- ja koko alkoholikulttuurimme elvyttämiseksi, eikä työ näytä olevan turhaa!

Hiisin höyryävän, tai no miksei vaikka savuavan tuore kaksikko!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti